TinaIsaksson.blogg.se

If love were a dream, I would never want to wake up

Sjukdom på sjukdom

Publicerad 2013-05-27 09:59:23 i Allmänt

Har framtills nu redan hunnit med 2 st samtal med sjukstugan. Varav ett samtal faktiskt va med en doktor. Lär bli nåt samtal till då vi skulle diskutera hur och när jag skulle komma.
Men som det verkade så ska jag läsa på om Ibs, och av det jag har läst så känns de som att de kan vara rätt "sjukdom".
Gud va skönt å kanske kunna lindra mina magbesvär så ja då kan va ute bland folk som jag vill.
 
"IBS kan ibland ge mycket besvär och göra att livskvaliteten blir sämre. Men sjukdomen kan inte utvecklas till cancer eller någon annan allvarlig sjukdom. Det är heller inte någon sjukdom som kan botas med operation."
 
"Sjukdomen är vanligare bland kvinnor."
 
"Man kan också ha en ökad retbarhet i andra organ i kroppen, till exempel i könsorganen och urinvägarna. Det kan innebära att man behöver kissa oftare, vilket ibland kan förväxlas med blåskatarr. Det är inte heller ovanligt att man kan känna ett tryck i underlivet. Kvinnor med IBS har ofta ont vid samlag och, om de inte använder p-piller, kraftig mensvärk."
 

"Även om depression, stress och oro inte är orsaken till IBS kan besvären öka av detta. Därför är det viktigt att tänka över sin livssituation och, om det finns sådana faktorer, försöka påverka dessa."

Källa; www.1177.se  ( Fanny ;p )

Ja jag kan inte påstå att jag lärt mig nåt nytt mer än att jag vet vad IBS står för. Men lite mer klarhet har jag fått över saken. Bara att springa ner på sjukan å hämta grejer då!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela